Zespół Szkół w Świątnikach Górnych jako Organizacja Wysyłająca realizuje
w ramach programu Erasmus+ akredytowany projekt o numerze 2023-1-PL01-KA121-VET-000126551
w sektorze kształcenie i szkolenia zawodowe
Akcja 1: Mobilność edukacyjna
W programie Erasmus+ osoby uczące się zawodu oraz absolwenci mogą zdobywać praktyczne doświadczenie zawodowe oraz podwyższać swoje umiejętności językowe, odbywając staże w przedsiębiorstwach lub w placówkach kształcenia/szkolenia zawodowego w innym kraju. Ponadto możliwe jest także uczestnictwo w konkursach umiejętności zawodowych organizowanych w krajach biorących udział w programie Erasmus+ oraz w krajach partnerskich.
Cele Projektu:
- Podniesienie konkurencyjności Zespołu Szkół w Świątnikach Górnych poprzez umiędzynarodowienie i wzbogacenie oferty edukacyjnej o mobilności zagraniczne.
- Podniesienie jakości nauczania przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół w Świątnikach Górnych
- Nabycie przez Zespół Szkół w Świątnikach Górnych doświadczenia w zakresie realizacji projektów międzynarodowych do roku 2026.
- Podniesienie kompetencji zawodowych oraz międzykulturowych;
- Podniesienie poziomy wiedzy nt. Unii Europejskiej;
- Podniesienie kompetencji językowych.
REKRUTACJA DO PROJEKTU
Grudzień był w tym roku dla wielu naszych uczniów miesiącem wyjątkowym. Po pierwsze mogli doskonalić swoje umiejętności i kompetencje dzięki praktykom zawodowym, a po drugie robić to w bardzo atrakcyjnej aurze pogodowej i gorącym andaluzyjskim Słońcu.
Już po raz kolejny, dzięki współfinansowaniu ze środków europejskich uczniowie naszej szkoły mieli możliwość uczestniczenia w praktykach zawodowych organizowanych za granicą w ramach programu Erasmus+. Miejscem docelowym była Sewilla w Hiszpanii. Praktyki odbywały się od 4 do 15 grudnia 2023 roku.
W mobilności organizowanej w obszarze kształcenie i szkolenie zawodowe wzięło udział łącznie 30 uczniów naszej szkoły (23 uczniów z projektu 2023 Akcja 1. Mobilność Edukacyjna Osób oraz 7 uczniów z projektu 2022 Akcja 1. Mobilność Edukacyjna Osób). Wyjazd poprzedzony były zajęciami mającymi na celu przygotowanie językowe (j. angielski i j. hiszpański), kulturowe i pedagogiczne uczniów do realizacji międzynarodowej mobilności.
Uczestnikami byli uczniowie technikum na kierunkach: techniki logistyk i technik lotniskowych służb operacyjnych. Przyszli logistycy przyuczali się do zawodu realizując praktyki w różnych punktach handlowych, gdzie byli odpowiedzialni za właściwą dystrybucję towarów.
Uczniowie z kierunku lotniczego pod okiem pracowników CEAE – Centro de Estudios Aeronáuticos doskonalili swoje umiejętności obserwując pracę lotniskowych służb operacyjnych na lotnisku w Sewilli, zapoznając się z funkcjonowaniem miejscowego aeroklubu oraz dawnej bazy lotniczej Tablada. Niezapomnianym przeżyciem była również możliwość pilotowania symulatora lotu Heron Fly. Można było poczuć się jak w kokpicie samolotu Airbus A320.
Cele realizowanego projektu, to nie tylko doskonalenie zawodowe uczniów, ale także umożliwienie im poznawania nowych kultur. Dlatego też, w wolnym czasie uczestnicy mobilności miele wiele okazji do zwiedzania dziedzictwa kulturowego Andaluzji. Zorganizowane zostały wycieczki do Kadyksu oraz Kordoby, a i sama Sewilla miała do zaoferowania mnóstwo atrakcji.
Dzięki zrealizowanej mobilności osiągnięte zostały zakładane w projekcie cele:
- podniesienie konkurencyjności Zespołu Szkół w Świątnikach Górnych poprzez umiędzynarodowienie i wzbogacenie oferty edukacyjnej o mobilności zagraniczne;
- podniesienie jakości nauczania przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół w Świątnikach Górnych;
- podniesienie u uczniów kompetencji zawodowych oraz międzykulturowych;
- podniesienie poziomu wiedzy nt. Unii Europejskiej;
- podniesienie kompetencji językowych.
Sukces zrealizowanego przedsięwzięcia sprawia, że celem naszej szkoły będzie chęć uczestnictwa w kolejnych projektach międzynarodowych współfinansowanych ze środków europejskich.
Zapraszamy do galerii zdjęć ze zrealizowanej mobilności!
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska, ani podmiot udzielający dotacji nie ponosi za nie odpowiedzialności.
W ramach współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej projektu o numerze 2023-1-PL01-KA121-VET-000126551 dwoje nauczycieli naszej szkoły miało możliwość realizacji praktycznego doświadczenia edukacyjnego (tzw. stażów towarzyszących, ang. job shadowing). W mobilności wzięli udział: Jadwiga Drzazgowska – nauczyciel języka angielskiego zawodowego oraz Łukasz Szczerbiński – wicedyrektor szkoły.
Celem tej mobilności było przede wszystkim zdobycie przez pracowników zaangażowanych w proces kształcenia zawodowego, wiedzy i umiejętności z zakresu funkcjonowania i realizacji systemu kształcenia zawodowego w Hiszpanii.
Projekt realizowany był od 4 do 8 grudnia 2023 roku w Sewilli (Hiszpania). Przez pięć dni nauczyciele mieli możliwość obserwowania i poznawania praktycznego funkcjonowania dwóch placówek edukacyjnych w Sewilli: Colegio Salesianos Santísima Trinidad oraz Esculas Profesionales Sagrada Familia (SAFA) – odpowiedniki polskich szkół średnich.
Pracownicy kadry pedagogicznej zostali zapoznani z organizacją pracy szkoły, organizacją warsztatów i praktyk zawodowych oraz ogólnym systemem edukacji w Hiszpanii. W trakcie mobilności nawiązane zostały kontakty z nauczycielami z Sewilli oraz innymi nauczycielami z polskich szkół, biorącymi udział w tego typu projekcie. Podczas wielu rozmów i spotkań była okazja do podzielenia się doświadczeniami oraz wnioskami na temat różnic w funkcjonowaniu szkolnictwa zawodowego w Polsce i w Hiszpanii.
Realizacja mobilności przyczyniła się do osiągnięcia następujących efektów przez kadrę pedagogiczną:
- podniesienie kwalifikacji zawodowych dzięki poznaniu innego modelu systemu edukacji i organizacji kształcenia zawodowego;
- zapoznanie się z nowoczesnym wyposażeniem pracowni oraz warsztatów maszynowych;
- wzmocnienie kompetencji społecznych oraz międzykulturowych;
- nawiązanie współpracy międzynarodowej oraz sieci kontaktów z innymi nauczycielami;
- podniesienie kompetencji cyfrowych;
- podniesienie kompetencji językowych z języka angielskiego i hiszpańskiego;
- nabycie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji w grupie międzynarodowej.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska, ani podmiot udzielający dotacji nie ponosi za nie odpowiedzialności.